Narciarstwo Tourowe w Sezonie 2020/2021
Początek roku 2021 to pewnego rodzaju "klincz" w zakresie spędzania czasu na śniegu. Lekarstwem na to mogą być skitury! Jak podejść do tematu? Zapraszamy do tekstu naszego fachowca.
Zamykają wyciągi!? Co zrobić? Nie traćmy nadziei, sezon wróci do normy jeszcze tej zimy, mocno w to wierzymy. Dla odważnych jest Bułgaria i Czarnogóra, dla zamożnych Szwajcaria.
Ale sama idea spędzania czasu poza zatłoczonymi wyciągami jest naprawdę kusząca. Narciarstwo biegowe jako prosta forma aktywności na śniegu, nie wymaga prawie żadnych umiejętności narciarskich, z roku na rok staje się poważną alternatywą dla wyciągów, jedyne co nas ogranicza to ilości szlaków, pracujące ratraki i odpowiednie oznakowanie terenu, a i tereny biegowe potrafią być mocno zatłoczone. Backcountry oraz Skituring jest czymś co wykracza poza wszelkie ograniczenia, przestrzeń, prędkość i cisza! Jedyne co jest wymagane, to śnieg! Jak największa ilość śniegu! Jak zacząć przygodę ze Skiturami? Nasz ekspert postara się scharakteryzować ten temat w "kilku" zdaniach.
Jaki sprzęt dobrać? Gdzie się poruszać na skiturach?
Od tego jak poradzimy sobie na skiturach zależy jakie mamy doświadczenie w narciarstwie, czy jeździliśmy już poza trasami, czy wiemy jak nawigować i poruszać się na otwartym terenie. Skitury to nie tylko podchodzenie i spacery, a przede wszystkim zjazd. Musimy określić czy chcemy więcej podchodzić (touring, turystyka) czy raczej czerpać radość ze zjazdów (freeride, Big Mountain).
Zarówno teren jak i sprzęt do obu tych "dyscyplin" będą się różnić.
Jakie są różnice między skiturem a freeride'm?
Freeride to duża prędkość + większa przestrzeń a więc i bardziej wytrzymały sprzęt, również odzież o większej odporności zarówno na wiatr jak i dużą ilość śniegu. Narty i buty będą dość twarde pomoże to kontrolować je na dużych prędkościach, również przy ewentualnym oblodzeniu. But musi być niższy, elastyczny w płaszczyźnie przód-tył aby dobrze pracował przy krótkich skokach i lądowaniu, narta szeroka o dużej wyporności i elastyczna, wiązania zazwyczaj o dużej skali DIN minimum, 14-16 aby skręcić je na 60-80% skali, z możliwą opcją podchodzenia, może być to wiązanie pinowe o mocnej konstrukcji jak np. Marker Kingpin, ale lepszymi rozwiązaniami będą wiązania szynowe np. Marker Duke, są one co prawda dużo cięższe (waga Kingpina to okolo 700 gram, zaś szynowy Duke to ponad 2500gr) ale w przypadku freeride'u waga nie jest aż tak istotna, podchodzimy zdecydowanie mniej, idziemy głównie po otwartej przestrzeni (np. zamknięty wyciąg narciarski, zbocze góry o dużym przewyższeniu) a pewność i dynamika na zjeździe jest dużo ważniejsza.
Czy skitury są zupełnie inaczej zrobione niż narty do freeride'u?
Nie tyle inaczej co koncepcja się różni. Komplet nart Freeride'owych dobieramy zazwyczaj ponad wzrost (duży rocker) i takie narty ważą z wiązaniami blisko 6-7 kilogramów. Narty skiturowe to często 900-1000 gr jedna! Wtedy komplet z ultralekkimi wiązaniami jak Marker Alpinist potrafi ważyć mniej niż 2500gr. Tak samo buty, lekkie skiturowe buty jak Dalbello Quantum osiągają masę poniżej 1000gr, zaś Freeride'owe Lupo lub K2 Mindbender przekraczają 1,6 kg. Dlatego musimy określić sobie: Gdzie i w jaki sposób chcemy korzystać ze Skiturów?
Jakie aktywności najczęściej polecać klientom?
Klient sam decyduje gdzie jeździ najcześciej, jeżeli mamy do czynienia ze sprawnym turystą obeznanym z górami, a sama jazda nie jest tak istotna jak zdobywanie przestrzeni, możemy szukać dobrego zestawu o zredukowanej wadze, jak Volkl Rise na wiązaniach Alpinist z butem Quantum od Dalbello. Jeżeli narciarz nie jest zdecydowany czy chce dużo chodzić, nastawia się na skorzystanie z przygotowanej trasy lub jeździ po otwartych przestrzeniach np. w alpach, podejścia będą krótsze lub po mniej wymagającym terenie to warto: Narty wydłużyć, zwiększyć ich wyporność a wiązania zastąpić nieco sztywniejszym modelem np. Kingpin. Buty będą istotne dla zjazdu i tu dobieramy albo wysoki model Dalbello Lupo lub K2 Minbender, ich waga nie będzie przesadna (około 1500gr) ale dadzą pewność przy zjeździe. Ostania grupa to Freeride'owcy, oni zazwyczaj wiedzą czego chcą, ale takie osoby szukają mocno zrockerowanej, długiej narty, sztywnych wiązań i elastycznego buta z opcją Walk. Taki zestaw pozwala podejść kawałek, oddalić się od gondoli lub wyciągu który nas gdzieś wciągnął, zjechać na pełnej petardzie i wrócić z użyciem fok gdzieś do kolejnego wyciągu.
No właśnie a foki? Jak dobieramy foki?
Foki to temat równie zaawansowany, ale dla amatorów nie jest aż tak istotny. Ważne aby na fokach nie oszczędzać, dobrać fokę jednego ze znanych producentów: Pomoca, Khola, Black Diamond, Dynafit, Countur, Hagan. Najlepiej mieszanka moher/syntetyk, będzie ona żywotna a pozwoli na lepszy poślizg. Fokę dobieramy do narty (taliowana lub prosta) i do przeznaczenia - zawodnik weźmie wąską, szybką, lekką, amator raczej szerszą o lepszej żywotności. O fokę należy dbać, suszyć ją, i odpowiednio przechowywać aby klej dobrze pracował kilka lat.
Nie jest to łatwa sprawa, ale patrząc na nasze wskazówki możemy łatwo wywnioskować co nas interesuje, touring czy freeride, jak sprawni jesteśmy i gdzie jeździmy ?
Czy będą to Tatry, Sudety po szlakach? czy poza szlakiem Alpy, duże przestrzenie, zbocza naszych gór, albo nieczynne trasy wyciągów.
Te kwestie dają już obraz o czym musimy myśleć. Warto wypożyczyć set w jakimś dobrym centrum testowym, upewnić się czy to jest to, a jeżeli zdecydujemy się na swoje rzeczy na tym sprzęcie nie powinno się oszczędzać. Niestety wielu klientów nie zdaje sobie sprawy jak różnią się te działy - on Pise i off Road, same wiązania potrafią być dużo droższe od narty, narta zużywa się bardzo szybko z racji wycieniowania i innej pracy poprzecznej. But musi być dobrze dobrany do nogi a nie po filtrach cenowych, bardzo częste błędy:
- Używane narty + wiązania pinowe o dużym zużyciu i but stary generacyjnie nie dobrany do nogi - za długi, za wąski w łydce, o złej objętości
- Ciężkie szerokie narty + lekkie wiązania pinowe + bardzo lekki but - system który będzie pracował nielogicznie
- Długie wąskie narty, stare generacyjnie na szynowych wiązaniach typu Diamir + ultralekki but
- Bardzo lekkie narty, krótkie o zawodniczych właściwościach + ultralekkie wiązania + masywny but
Temat wymaga zarówno przygotowania się od strony mentalnej - oceńmy czego oczekujemy od tego sportu, zastanówmy się czy cały sprzęt jest nam niezbędny - narta, foka i wiązania może być z wypożyczalni, ale but i kije powinny być własne żeby spełniały zadania indywidualnie. Nie kierujmy się w cenami i promocjami! Warto dobrze to rozegrać ! Wiązania są najistotniejsze, i mogą przeżyć kilka kompletów nart, narta to bezpieczeństwo ale nie możemy jej traktować priorytetowo. But, koniecznie nowy! Tylko dobrze dopasowany do stopy i do przeznaczenia. Zapraszamy do konsultacji, opowiemy i pokażemy jak korzystać z tego sprzętu, warto się tym zainteresować, popularność skituru rośnie a region dolnegośląska pozwala na fajne spędzenie czasu !
Komentarze
Bez komentarza w tej chwili!
Zostaw swój komentarz